Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
- Utworzono: wtorek, 02, luty 2021 11:11
WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH-plik do pobrania w formacie PDF |
WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH
Informacje ogólne |
Stowarzyszenie zwykłe działa na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej, lecz może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby posiadające obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawione praw publicznych. Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji. |
Wymagane dokumenty |
1. Wniosek przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe lub zarządu o wpis do ewidencji. * Jeśli wniosek składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
- nazwę, - cel lub cele, - teren i środki działania, - siedzibę - zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, - sposób nabycia i utraty członkostwa, - sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego, jeśli stowarzyszenie zamierza posiadać zarząd: jeśli stowarzyszenie zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej:
- imiona i nazwiska, - oświadczenia o posiadaniu obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności do czynności prawnych i niepozbawieniu praw publicznych.
|
Wniosek o dokonanie zmian w ewidencji |
W przypadku zmiany danych zamieszczanych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych dotyczących: - nazwy stowarzyszenia zwykłego, jego celu lub celów, terenu i środków działania oraz adresu siedziby, - imienia i nazwiska przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ, - imienia i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ, - regulaminu działalności, - posiadania statusu organizacji pożytku publicznego; - przekształcenia lub rozwiązania stowarzyszenia zwykłego; stowarzyszenie zwykłe składa Staroście (organowi nadzorującemu), w terminie 7 dni, Wymagane dokumenty: 1.Wniosek przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe lub zarządu |
Opłaty |
1) Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie skarbowej. 2) Złożenie wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie skarbowej. 3) Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł 3) Zwolnione z opłaty skarbowej są stowarzyszenia zwykłe posiadające status organizacji pożytku publicznego (Art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej) Opłatę skarbową można uiścić w formie gotówkowej w kasie Starostwa Powiatowego Obowiązek opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia powinien być dołączony |
Sposób załatwienia sprawy |
- wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jeśli wniosek spełnia wymogi formalno-prawne - pozostawienie wniosku bez rozpoznania, jeżeli wniosek zawiera braki, które mimo wezwania nie zostały uzupełnione w terminie 14 dni Starosta (organ nadzoru) informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo o bezskuteczności wniosku o wpis. |
Termin załatwienia sprawy |
Starosta (organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia: - wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek, o zakazanie działalności, - uzupełnienia wniosku w sytuacji gdy wniosek o wpis zawierał braki i organ - uprawomocnienia się orzeczenia Sądu odrzucającego albo oddalającego wniosek Jeżeli wniosek zawiera braki, Starosta (organ nadzoru) wzywa do jego uzupełnienia |
Tryb odwoławczy |
W przypadku, gdy Starosta (organ nadzorujący) nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek |
Miejsce składania dokumentów |
Starostwo Powiatowe w Gostyninie, ul. Dmowskiego 13, 09-500 Gostynin |
Jednostka odpowiedzialna |
Wydział Promocji i Rozwoju, pokój nr 4, parter, telefon: 24 235 33 20 |
Podstawa prawna |
1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) 2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.) |
Odwiedza nas 54 gości oraz 0 użytkowników.